A Pilates speciális mozgásforma, mely fejleszti az erőt, hajlékonyságot és koordinációt meghatározott légzéstechnika mellett. Nagyszerű módszer arra, hogy formában tartsuk izmainkat, fitten tartsuk gerincünket és rendszeres alkalmazásával megteremtsük testi-lelki harmóniánkat. Legfőbb ismertetőjelei a mozgáskontroll és a koncentráció. A középpontban a mozgáskivitelezés precizitása, a mozgásfolyamatosság és a tudatos légzés áll. A nyújtó és erősítő gyakorlatok elsősorban a test középpontjára koncentrálnak.
Sajnos mára az első számú valóban komoly problémás zóna a népesség zöménél a gerincoszlop. A gerincoszlop tartásában résztvevő izmok évtizedek során kialakult disszbalansz, a munkavégzésből fakadó egyoldalú igénybevételek, a korunkra oly jellemző mozgásszegény életmód egyre sűrűbben jelentkező hátfájásokban, gerincproblémákban nyilvánul meg. Egyes izmok megrövidülnek, mások túl gyengék, nem tudják ellátni a gerincoszlop tartásában rájuk rótt szerepeket. Ezért szükség van egy olyan programra, amely kompenzálja ezeket a degenerációkat. Ezt a szerepet töltheti be a szakszerűen felépített és levezetett Pilates&Stretching óra.
A Pilates speciálisan felépített gyakorlatsorozatai egyenletesen és harmonikusan erősítik az egész izomzatot. Erősítik a mélyizmokat (core izomzatot), ezáltal stabilizálják a gerincet és a test minden ízületét. A Pilates tudatos mozgáskultúrát, testtudatot alakít ki, amely csökkenti a rossz testtartásból adódó sérüléseket, ízületi problémákat. Változatos gyakorlataiból mindenkinek a testfelépítésének és erőnlétének megfelelő edzés állítható össze. Különféle kiseszközökkel (fitt-ball, body-ball, henger, gymstick, pilates gyűrű, gumiszalag, gumikötél) növelhető a gyakorlatok változatossága és hatékonysága.
Csoportos óráimon azt tapasztaltam, hogy az órák végén a 8-10 perc nyújtás kevés. Nagyon szükséges fejleszteni a vendégek hajlékonyságát, ezért a Pilates órákat hosszabb, kb. 15 perces óra végi nyújtással (Stretching) kombináljuk.
A Pilates&Stretching órán 5-6 perc edzésspecifikus bemelegítés (ízületi átmozgatás) után 35-40 percben végezzük az elgyengülésre hajlamos izmok dinamikus és statikus erősítő és mobilizációs gyakorlatait, majd az óra végén kb. 15 percben a megrövidülésre hajlamos és az órán megdolgoztatott és elgyengülésre hajlamos izmok nyújtó gyakorlatait.
És hogy kinek, milyen korosztálynak ajánlott? MINDENKINEK! A Pilates és Stretching órát kortól, nemtől, edzettségi szinttől függetlenül bárki végezheti! Sőt, végezze! Kezdőknek is kifejezetten ajánlott, mert a gyakorlatok által megerősödött izomzat megfelelő alapot teremt más típusú órákhoz is. A gyakorlatokat minden vendég a saját edzettségi szintjéhez tudja igazítani, minden gyakorlatsorozatnak van könnyített és nehezített formája. Haladó, edzett vendégeknek is nagyon fontos edzéstípus, a gyakorlatok precíz végrehajtása és az óra végi hosszabb nyújtás segít megelőzni a sérüléseket, gyorsítja a regenerációt, hatékonyabbá teszi az egyéb, nagyobb erőnlétet és állóképességet igénylő edzések végzését.